maandag 21 december 2015

Zo voelt dat dus.

Dat wij deze maand alles op alles hebben gezet om de schuld maar af te lossen heeft behalve een super trots gevoel ook andere gevolgen.

Normaal gesproken hebben wij altijd wel geld achter de hand. Een buffer(tje) voor onverwachte uitgaven. Nu staat dus alles op 0 en zul je net zien dat er in ene, de ene naar andere onverwachte uitgaven op ons pad komt.

Het begon met twee kinderen die letterlijk uit hun kleren waren gegroeid. Vervolgens kwam de school met een hele leuke kerstkaarten actie. De kinderen hadden allemaal hun eigen kerstkaarten ontworpen en die waren afgedrukt. De kaarten waren verpakt in setjes van 8 stuks en moesten 6 euro per setje opbrengen. Hoe leuk en origineel deze actie ook is om geld in te zamelen. Heb ik met schaamrood op de wangen de kaarten onverkocht terug aan juf gegeven. Juf maakte een opmerking van wat jammer dat jullie niets hebben gekocht. Waarop ik zei, ja sorry het kwam nu even niet zo goed uit. Ok prima. Was haar tegen reactie en de kaarten werden op een stapel gelegd van nog veel meer onverkochte setjes. Gelijk voelde ik een hele opluchting wij waren duidelijk niet het enige gezin waarbij het even niet zo goed uit kwam.

Vervolgens stond er onverwacht een boorbedrijf voor de deur. Ergens wist ik wel dat ze een keer langs zouden komen zodra ze een 'gaatje' hadden. Leuke woordspeling ook voor een boorbedrijf. Wanneer dat zou zijn? geen idee. nog voor de vakantie? of na de vakantie? of pas in Februari daar hadden ze geen antwoord op tot ze dus in ene voor de deur stonden. Heel fijn natuurlijk dat er eindelijk gaten geboord werden in de gevel. We hebben ( hadden, hopelijk) last van een vocht probleem onder het huis. Daardoor was de vloerbalk waarschijnlijk ook verrot bij aankoop van de woning. Nu is door het aanbrengen van beluchtingsgaten met een rooster dit probleem verholpen. Wel mocht ik de werkmannen direct betalen na het geleverde werk. In mijn portemonnee zat nog 25 euro dus pakte ik alvast het envelopje voor week 52 erbij en haalde daar het rest bedrag uit 50 euro. Bedankte de mannen voor het geleverde werk. ( Materialen hadden wij zelf al in huis)

Vervolgens bleek dat de stofzuigerzak helemaal vol zat en dat we geen nieuwe meer hadden liggen. Ach als ik dan toch het envelopje al heb aangebroken kunnen daar die paar zakken ook nog wel vanaf. Hup weer 14 euro armer maar de stofzuiger staat weer paraat.

Toen begon er in ene iets te dagen over een kappers afspraak voor de kinderen. Weer haalde ik geld uit het envelopje 20 euro om de twee kinders er weer netjes bij te laten lopen.

En vandaag is het week 52 en die gaan we in met nog slechts 6 euro in de portemonnee en dat met de kerst voor de deur. Mijn broertje die zichzelf min of meer uitnodigde om te komen eten. Prima en heel gezellig stiekem hoop ik dat hij het ok vind om met kerst zuurkool te eten. Want erg veel andere opties hebben we deze week niet.

En op dat moment realiseerde ik me iets. Het belang van het hebben van een buffer! Hoe wij normaal heel makkelijk even wat van die buffer gehaald zouden hebben voor nieuwe kleding voor de jongens, geld gepind zouden hebben voor het boorbedrijf, voor de kapper en dan met nog een volle portemonnee de kerstweek tegemoet gaan. Om dan toch te bezwijken voor een iets luxer kerst diner omdat we een eter krijgen. Ook het feit dat dit voor veel gezinnen in Nederland dus een dagelijkse werkelijkheid is! Altijd de eindjes aan elkaar te moeten knopen en dat wij ons in een luxe positie bevinden omdat we bijna altijd een buffer achter de hand hebben.

10 opmerkingen:

  1. oef dat valt niet mee.....
    Dat wordt flessen inleveren, alle zakken nakijken, alle tassen nakijken...op los geld.Hebben wij ook eens gehad....nooit meer!
    Snel iets proberen te verkopen op marktplaats...
    En voor de volgende keer, misschien een idee, de stofzuigerzak leeghengelen dan kan hij nog even mee...\ook ervaring mee.
    Sterkte deze dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Die stofzuigerzak leeg maken was inderdaad een idee geweest! nooit aan gedacht en een tikje gevaarlijk er zat ook glas in van een kerstbal.

      En lege flessen inleveren! Bedankt voor de tip ik geloof dat er in de schuur nog wel wat lege bierflesjes huizen van een barbecue afgelopen zomer. Ik zal eens kijken vanmiddag.

      Verwijderen
    2. Leeghalen met een haaknaald 8😉.

      Verwijderen
    3. Leeghalen met een haaknaald 8😉.

      Verwijderen
  2. oef dat valt niet mee.....
    Dat wordt flessen inleveren, alle zakken nakijken, alle tassen nakijken...op los geld.Hebben wij ook eens gehad....nooit meer!
    Snel iets proberen te verkopen op marktplaats...
    En voor de volgende keer, misschien een idee, de stofzuigerzak leeghengelen dan kan hij nog even mee...\ook ervaring mee.
    Sterkte deze dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ooit 1 keer meegenaakt na een verhuis, de hele buffer leeg en manlief was net voor zichzelf begonnen en moest dus minmaal 30dagen wachten op de eerste betaling. Je wordt erg vindingrijk heb ik gemerkt, maar wat doet het zeer als je kinderen als enige geen ijsje kunt geven. Dat overkomt mij nooit meer heb ik mezelf toen beloofd. Sindsdien heb ik altijd iets achter de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je kinderen geen ijsje kunnen geven lijkt mij ook zeer pijnlijk! Gelukkig is het nu niet hoog zomer. We hebben ook nog genoeg in voorraad dus honger zullen we niet hebben. Alleen word kerst niet zo feestelijk als andere jaren. Geen cadeautje onder de boom en geen uitgebreid diner. Maar wel samen zijn met het gezin!

      Verwijderen
  4. Ooit 1 keer meegenaakt na een verhuis, de hele buffer leeg en manlief was net voor zichzelf begonnen en moest dus minmaal 30dagen wachten op de eerste betaling. Je wordt erg vindingrijk heb ik gemerkt, maar wat doet het zeer als je kinderen als enige geen ijsje kunt geven. Dat overkomt mij nooit meer heb ik mezelf toen beloofd. Sindsdien heb ik altijd iets achter de hand.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Oei, dat is even minder! Maar beter door het inlossen van schulden, zodat je nu weer op kunt bouwen, dan dat het inderdaad je dagelijkse realiteit is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Precies, voor ons is het tijdelijk en volgende maand hopelijk weer over dan kunnen we gaan opbouwen en verder aflossen (familie). Ik vind het echt knap van de mensen die elke dag roeien met de riemen die ze hebben!

      Verwijderen