maandag 28 december 2015

Stop zetten HRA

Omdat we vanaf nu recht hebben op een relatief laag bedrag HRA. Hebben manlief en ik samen besloten om het om te zetten naar een jaarlijkse Teruggave. Maar hoe doe je dat?

Helaas is het niet zo simpel als wij gedacht hadden. Wij hadden verwacht dat het een kwestie was van een vinkje maandelijks naar jaarlijks. Wij namen contact op met de belastingtelefoon en vroegen om uitleg. Waar het op neer komt is dat je een wijzigingsformulier moet doorlopen om je voorlopige belasting aangifte te wijzigen. De medewerker van de belastingdienst gaf aan dat je op alle vragen nee of  0 moet antwoorden en dat je alleen je inkomen kan/moet laten staan en dan komt er 0 euro uit onder aan de streep. Met de definitieve aanslag wijzig je alle bedragen in het juiste bedrag en beantwoord je alle vragen naar waarheid. Waardoor je eenmalig het geld terug krijgt waar je recht op hebt. Dit proces herhaal je elk jaar.

Samen met manlief doorliep ik alle stappen. We volgde het advies op en inderdaad onderaan de streep kwamen we op 0 euro te ontvangen uit. We zetten onze digitale handtekening ( Digi D code). En ook dit kan van onze to do lijst.

Maken jullie gebruik van deze mogelijkheid? Pas je het zelf aan of laat je dat doen?

8 opmerkingen:

  1. Ik heb geen aftrek meer maar mijn voorkeur had altijd toch maandelijks. Ik spaarde het liever zelf als dat mijn geld bij de belastingdienst stond.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een optie natuurlijk. Is het wel belangrijk dat je de discipline hebt om het daadwerkelijk te sparen. Bij ons verdampt dit relatief kleine bedrag al snel. In de trant van het komt op de grote hoop. Nu voelt het echt als een extraatje.

      Verwijderen
  2. Onze HRA wordt altijd jaarlijks met de belastingaangifte verrekend. Zijn dus niet gewend om het maandelijks te krijgen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik hoop dat het voor ons ook snel went dat we minder 'inkomen' hebben elke maand.

      Verwijderen
  3. De HRA wordt bij ons maandelijks uitbetaald. Dit bedrag zetten wij niet expliciet apart. Dit komt omdat wij het salaris van mijn vrouw al geheel besteden aan a) extra aflossen en b) sparen. Het bekende kip-ei verhaal :-)
    BespaarBalans / www.bespaarbalans.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn salaris word ook geheel besteed aan aflossen. Nu de schulden voor heen op de hypotheek. Hopelijk word de HRA nu een fijn jaarlijks extraatje

      Verwijderen
  4. Mijn aftrek wordt altijd met de aangifte verwerkt, vaak een jaar later dan het jaar zeg maar. Dus ik krijg het sowieso niet maandelijks. Overigens hoef ik daar niet elk jaar weer iets voor aan te geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dus het zou kunnen zijn dat wij dit niet elkaar hoeven te wijzigen? of gelden er voor zelfstandige andere regels?

      Verwijderen