dinsdag 29 december 2015

Bank praatjes

Al jaren zeggen manlief en ik tegen elkaar dat we het moeten gaan regelen.

Voor mijn rekening was het al geregeld. Het omzetten naar een en/of rekening. Daarvoor liep ik de bank binnen mocht enkele minuten wachten en werd geholpen door een medewerker die de stukken op stelde zodat manlief en ik alleen nog onze handtekening hoefde te zetten. Nou appeltje eitje, dus liepen we door naar de bank van manlief. Daar bleek het allemaal maar moeilijk, moeilijk te zijn dus besloten wij op dat moment dat we het een andere keer zouden gaan regelen.

En van uitstel komt afstel. Nou ja niet helemaal want het is dan nu toch geregeld. Wel enkele jaren later maar dat mag de pret niet drukken. We maakte een afspraak en mochten op gesprek komen. Heel duidelijk gaven manlief en ik aan dat we enkel kwamen om zijn rekening om te zetten naar en/of. Niets meer en niets minder. Ik hoef geen pasje erbij. Ik wil het enkel geregeld hebben zodat ik zijn bankrekening kan blijven gebruiken mocht hij overlijden. Nu schijnt het dat het sowieso wel mogelijk is als je getrouwd ben maar dat het wel een gedoe scheelt. Nou laat ik bij het verlies van de liefde van mijn leven nou niet echt zitten te wachten op gedoe wat niet nodig is.

Het gesprek begon met waar komen jullie voor? Zoals aangegeven komen we enkel om de rekening van manlief om te zetten naar een en/of. De medewerker gaf aan dat we er wel vroeg bij zijn. Uhm ok dankje, denk ik? Ja zegt hij, normaal zie ik alleen oudere die deze stap nemen. Wel wil ik jullie er op wijzen dat je met een en/of rekening ook aansprakelijk gesteld word voor de schulden die de ander maakt. Ok dankjewel voor de melding toch blijven wij bij ons besluit.

Voordat hij de stukken opstelde begon hij zijn verkoop praatje. Over hypotheek oversluiten naar deze bank. Toen wij aangaven dat we inderdaad voor hun bank hadden gekozen ruim een jaar terug en dat ze ons flink in de kou hadden laten staan met hun beloftes en afwijzing van de hypotheek tot slot. Bood hij zijn excuus aan want inderdaad er gaat veel mis in de hypotheken tak van deze bank. Daarna begon hij over verzekeringen. Hij kon ons een zeer scherp aanbod doen. Toen hij ons maand bedrag hoorde en dat in twijfel trok gaf hij aan dat wij inderdaad voor een zeer voordelige prijs alles al verzekerd hebben. Mocht het bedrag inderdaad kloppen, Ja beste bank meneer tot op de cent ;-).
Hij gaf ons toch de papieren mee voor als we ons zouden bedenken. Dus kon ik het niet laten om de voorwaarde te lezen. Dat was net zo 'voordelig' als ik van de bankwereld gewend ben. Een korting aanbieden die niet per maand verrekend word maar aan het einde van het jaar terug gestort word. Dus dan heb je niet maandelijks je voordelige maand bedrag maar kan de bank nog wel een jaar lang jou korting gebruiken om rente over te ontvangen! Ook waren er een aantal voorwaarde niet zo voordelig voor ons in vergelijking met onze huidige verzekering.

Daarna begon meneer nog over een 'gratis' creditcard en dat we die echt nodig hebben. Hij kon zich niet voorstellen dat wij dit mooie aanbod afsloegen. Sorry bank meneer wij hebben nog nooit een creditcard gehad. En ook nog nooit hebben wij een creditcard nodig gehad voor iets.

Uiteindelijk ging de beste bank meneer 1,5 uur later de stukken printen voor het omzetten van de rekening. Wij zetten onze handtekeningen en toen was het eindelijk geregeld. Wel wat jaren later dan de bedoeling was. Maar dit kunnen we ook weer van ons to do lijstje afhalen.

Hebben jullie ook een en/of rekening? Waarom wel of waarom niet?


8 opmerkingen:

  1. Toen wij getrouwd zijn in 2003 hebben wij de rekening van mijn vrouw om laten zetten naar een en/of rekening. Dat was zo gepiept. Inmiddels zitten wij nu bij een andere bank, omdat wij hier nu ook onze hypotheek hebben lopen, Ook dit is een en/of rekening. Ook alle spaarrekeningen bij diverse banken zijn en/of rekeningen.
    Onze gedachte is dat wij wettelijk gezien toch al alles delen. Wij hebben duidelijke afspraken tot welk bedrag we zonder verantwoording kunnen uitgeven. Alles daarboven overleggen we samen. Overigens zitten we bijna altijd op een lijn :-)
    BespaarBalans / www.bespaarbalans.nl

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Fijn dat jullie beide bijna altijd op een lijn zitten. Dat hebben wij gelukkig ook, ook de gedachte dat jullie wettelijks alles al delen is zeer herkenbaar.

      Wat wij zonder verantwoording uitgeven is ons zakgeld de rest doen wij in overleg.

      Verwijderen
  2. Ik zou dat verkooppraatje meteen hebben afgekapt, daar kwamen jullie tenslotte niet voor toch? De meeste banken zijn echt vreselijk. Ik kan nu nog niet weg bij mijn grootbank door een deposito (dan moet ik daar dus verplicht een betaalrekening aanhouden, zo belachelijk) maar zodra ik weg kan ga ik naar de Triodos.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Tja die kleine lettertjes altijd bij banken! Ik irriteer mij daar ook altijd aan. Zelf zou ik nooit een rekening openen bij de bank waar manlief zit. Gelukkig kunnen we beide prima eigen keuzes maken. ( en laten elkaar daar ook vrij in)

      Verwijderen
  3. Wij hebben 1 gemeenschappelijke rekening, en daarnaast ieder onze eigen rekening.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wij hebben beide onze eigen rekeningen die wel omgezet zijn naar en/of maar die we niet gezamenlijk gebruiken.

      Waar gebruiken jullie die gezamenlijke rekening voor?

      Verwijderen
  4. Wij willen er binnenkort eentje openen. Dat zou dan wel naast onze eigen rekeningen zijn. De bedoeling is dan om die te gebruiken voor bijvoorbeeld uitjes enzo, dat is makkelijker dan steeds weer kijken wie betaalt (of splitten). Als we samen gaan wonen, dan zullen we daar elk maandelijks een bepaald bedrag op storten om de vaste lasten te betalen en om van te sparen. Voor nu is dat echter nog niet het geval, omdat we elk nog ons eigen huis hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goed idee! In mijn geval zou dat erg nadelig zijn. Manlief betaald namelijk ( bijna) alle rekeningen.
      ;-)

      Verwijderen