dinsdag 19 juli 2016

Incassobureau

Daar lag vanmorgen compleet onverwacht een brief van het incasso bureau bij ons op de mat.
Het eerste wat ik dacht was die is vast verkeerd bezorgd, want wij hebben helemaal niets met een incasso bureau te maken. Nadat ik wat beter keek bleek het wel aan ons geadresseerd te zijn.

Toen ik de brief las zag ik dat het ging om een rekening voor de belastingdienst. Een rekening waarvan ik bijna zeker wist dat ik die betaald had. Dus ik controleerde mijn internetbankieren en speurde naar de betaling en ja hoor daar zag ik hem staan. Overgeboekt naar de belastingdienst op 3 juni. Op de brief stond ook een telefoon nummer vermeld en ik besloot er een telefoontje aan te wagen.

Ik zette eerst een kop koffie en zocht de papieren bij elkaar. Legde pen en papier klaar en vertelde de kinderen dat ze met hun vriendjes maar even in de speeltuin of in de achtertuin moesten gaan spelen omdat mama even een heeeel belangrijk telefoontje moest plegen.

Na het doorlopen van het een mega keuze menu kreeg ik toch eindelijk een echt persoon aan de lijn. Ik vertelde dat ik de brief had ontvangen en dat ik naar mijn idee de rekening in juni al voldaan had. Omdat te controleren had hij een aantal gegevens nodig. Mijn bsn nummer, het bsn nummer van manlief. De betalings gegevens. Na het opnoemen van de betalingsgegevens kwam al snel het probleem boven water.

Ik had inderdaad keurig de rekening betaald alleen een verkeerd betalingskenmerk gebruikt waardoor het bedrag of in een verkeerd potje beland is of een rekening van een ander persoon heb betaald. Tja en nu dan? Meneer stelde me gerust door te zeggen dat dit wel vaker voorkomt en dat ze hier een procedure voor hebben. Er word een onderzoek ingesteld om uit te zoeken waar de betaling terecht is gekomen. Dan gaan ze bepalen of het nodig is om het bedrag te stoneren of dat ze het bedrag door sluisen naar het juiste potje. Dit kan echter wel enige tijd duren.

Maar wat doe ik dan met de rekening van het incasso bureau? Moet ik die betalen? Hij had daar niet direct antwoord op en zette mij in de wacht. Al snel kon hij mij uitstel van betaling aanbieden van 4 maanden. Ja graag. Hij vertelde mij dat er slechts 1 maal een uitstel van betaling aangeboden kon worden en dat er verder in de toekomst voor deze aanslag geen andere betalingsregelingen meer getroffen kunnen worden.

Dus ik vroeg hem wat te doen na die 4 maanden? Nou dan mag ik hopen dat wij inmiddels achter haalt hebben waar het geld terecht is gekomen en de rekening kunnen verrekenen. Hij zegt op dat moment vervalt ook de uitstel van betaling. Want de rekening hebben jullie in principe voldaan alleen met een verkeerd betalingskenmerk.

Ok hoe nu verder? U word over 2 werkdagen terug gebeld door een medewerker met een update over u dossier. Binnen 15 werkdagen ontvangt u een brief over de post met acceptatie van de betalings uitstel. En verder wil ik u een hele fijne dag wensen mevrouw. Maakt u zich vooral geen zorgen wij gaan dit oplossen. U ook een hele fijne dag belastingdienst medewerker en bedankt!

Hebben jullie wel eens zo'n fout gemaakt? Hoe is dat afgelopen? Waar ik vooral heel nieuwgierig naar ben is hoe lang heeft het geduurd voordat het was afgerond?

9 opmerkingen:

  1. Ik heb het nooit meegemaakt. Dit overkomt jou ook
    nooit meer :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hopelijk niet nee. Check, check, dubbel check.

      Verwijderen
  2. Op mijn werk maak ik wel mee, dat betalingen aan ons of van ons naar klant niet goed zijn gegaan. Wat volgens mij niet helpt is afwachten, wat volgens mij beter helpt is initiatief nemen. Mijn persoonlijke mening is dat ik niet teveel zou vertrouwen op wat de medewerker zegt die je gesproken hebt. Ik bedoel ben je na 2 dagen nog niet gebeld? Zelf bellen! Heb je binnen 15 dagen nog geen brief met bevestiging ontvangen? Weer bellen.
    Houdt zelf vinger aan de pols. Je blijft namelijk ten alle tijden zelf verantwoordelijk dat het door jullie betaalde geld wél in het juiste potje komt. Omdat je dat niet zelf rechtstreeks uit kunt voeren adviseer ik je om de mensen die dat wel kunnen doen 'achter de broek te blijven zitten'.
    Door zelf initiatief te nemen als je het belletje niet gekregen heb of de brief niet ontvangen hebt houd je namelijk vaart in de afhandeling van je dossier. Onnodig tijdsverlies wordt hiermee voorkomen. begrijp je?
    Succes. Groetjes, Astrid C.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Astrid bedankt voor je reactie! ik heb inderdaad zelf inmiddels weer contact opgenomen met de belastingdienst. helaas werd ik daar niet veel wijzer van. In plaats van terug gebeld te worden krijg ik nu binnen 10 werkdagen een brief thuis met het verloop van mijn dossier. Toch zal ik zeker deze week nogmaals contact op nemen om te vragen hoe het er voor staat. ik heb pas rust als ik alles op papier heb dat het goed geregeld is.

      Verwijderen
  3. Niets telefonisch... Alles schriftelijk op papier zetten en bewijzen toevoegen. Bezwaar naar belastingdienst en incassobureau toezenden. Geen afwachtende houding aannemen. Dat zou mijn advies zijn. Nummers controleer ik altijd 6x. Bang dat het fout gaat.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik controleer ook altijd de nummers. Maar toch is het deze keer mis gegaan. Misschien dat het mee speelt dat ik deze rekening betaalde net na mijn ziekenhuisopname en mijn hoofd dus nog niet helemaal helder was.

      Verwijderen
  4. Bij het telefoneren altijd naar de naam vragen aan het eind van het gesprek zodat ze weten dat je hun naam genoteerd hebt. Mijn ervaring is dat dan het goed gaat ( ik heb overigens geen ervaring met de belastingsdienst).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat doe ik inderdaad ook altijd. Bedankt voor de tip!

      Verwijderen
  5. Kan me voorstellen dat het even schrikken en slikken is, als zo'n brief van een incassobureau bij je op de mat valt. Het lijkt me inderdaad het slimst als je alle correspondentie zwart op wit krijgt en er zelf achteraan gaat.

    BeantwoordenVerwijderen