dinsdag 26 januari 2016

School


Sinds dat oudste zoon naar school gaat komt hij thuis met wisselende geluiden. Heel soms heeft hij een leuke dag gehad. Maar meestal was het saai, of niet leuk, of ik weet het allemaal al of het was gewoon stom wat hij moest doen. Als we dan door vroegen kwam er altijd het antwoord dat het gewoon saai is op school. Dan antwoorden wij met, dat je soms iets moet doen wat je niet leuk vind. Hij haalde zijn schouders dan op en daarmee was het onderwerp school weer klaar.

Door de diagnose die oudste zoontje heeft  (SI) dachten wij dat het kwam doordat het te veel en te druk is in de klas. Dat hij dan te veel prikkels binnen krijgt en op slot spring en niet meer weet hoe hij moet reageren. En daardoor dan maar niets ging doen of wilde doen. Als het hem niet naar zijn zin is.

Thuis is zoontje een jongetje wat mij de oren van de kop vraagt. Mama hoe werkt dit? mama als je dit en dat doet, wat gebeurd er dan? Hij wil werkelijk alles weten en zijn honger naar informatie lijkt wel onverzadigbaar. Op een gegeven moment was ik zo vraag en antwoord moe dat ik hem elke avond een aflevering klokhuis liet kijken en dat leek te werken. Daarin werden zijn vragen beantwoord en leek zijn informatie honger gestild. Leek ja, want het heeft enkele weken geduurd.

Hij vraagt of ik woordjes wil opschrijven zodat hij ze na kan schrijven. Heb ik daar even geen tijd voor loopt hij door het huis opzoek naar letters en woorden om na te schrijven. Dat kan dan het merk zijn van de televisie of de radio installatie of een woordje wat op een verpakking staat.

Het viel me al tijden op dat zoontje eigenlijk niet echt aan spel toe komt. Hij buigt alles om naar een leerspelletje. Is hij aan het kleien? Dan maakt hij eerst 3 koekjes en erbij komen dan nog 5 koekjes dan heeft hij er samen acht. Als hij dan 2 koekjes op eet, blijven er nog 6 van over.

Voor zijn verjaardag kreeg hij bouw pakketten van de lego maar sinds hij die zelf in elkaar gezet heeft raakt hij de lego met geen vinger meer aan. Niet omdat hij de lego niet leuk vind maar het spel is af, het zit in elkaar.

Nadat ik een uurtje op school had geholpen met een knutsel activiteit viel mij helemaal op dat zoontje toch wel erg zelfstandig is. Hij wil geen uitleg over wat hij moet doen. Hij bekijkt het voorbeeld, verzamelt spullen en gaat aan de slag. Waar ik andere kindjes nog op weg moest helpen vloog zoontje door de activiteit heen. Toen juf even kwam kijken gaf ze aan, zoontje gaat weer als een speer.

Steeds meer word het willen leren en informatie verzamelen dwangmatiger en langzaam maar zeker begon ik mezelf daar toch wel zorgen om te maken. Want hij is pas 5. En een kleuter hoort toch te gaan spelen? Dus besloot ik dat het tijd was voor een gesprekje met zijn juf.

Dat gesprek was een heel positief gesprek en het was juf inderdaad opgevallen dat zoontje zeer leergierig is en dat alles hem wel heel makkelijk af gaat. Zo makkelijk dat hij met gemak meerdere opdrachten of activiteiten maakt terwijl de rest van het groepje nog met het eerste bezig is. Ze gaf ook aan dat ze soms niet meer weet wat ze hem moet aan bieden en dat ze hem dan maar achter de ipad zet. Dat ze misschien extra uitdagendere materialen in de klas zou moeten halen om aan zoontje te kunnen geven. Dus we spraken af dat ze hem andere materialen zou gaan aan bieden ( smart games) en dat het misschien een idee was dat ik zou gaan praten met een speciale docente. Ook werd zoontje per direct aangemeld voor de plus klas.

Ik ben heel erg benieuwd hoe dit verder zal gaan. Of zoontje inderdaad meer uitdaging vind op school en weer met plezier naar school zal gaan. Maar vooral wat de speciale docente mij kan vertellen.

10 opmerkingen:

  1. Herkenbaar verhaal, vooral van dat lego bouwen:-) Ondertussen heeft onze zoon van 6 een klas overgeslagen, en krijgt hij best veel uitdagingen, maar het verveelt 'm nog steeds. Nadat we met een IQ test nogmaals hard op de feiten zijn gedrukt, hebben we 'm aangemeld voor een hoogbegaafdenschool. Het klinkt allemaal fantastisch, maar gewoon gemiddeld was eigenlijk een stuk handiger geweest...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg van de week ook de optie om een iq test te laten doen, ik denk er nog even over na ik zie daar zeker de voordelen van alleen is het erg prijzig! Ik wist niet dat er speciale scholen zijn voor hoogbegaafde kinderen fijn om te weten en iets om in gedachte te houden.

      Verwijderen
  2. Jeetje wat vervelend voor hem dat hij het zo lastig vindt om te spelen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb het idee dat het stukje niet kunnen spelen lastiger is voor mezelf.dan dat hij er zelf bewust last van ervaart thuis, Hij word zo snel groot op deze manier.

      Verwijderen
  3. tegen de tijd dat hij kan lezen wordt het vast beter....hoop ik.
    Dat was bij mijn dochter zo. met 4 jaar begon ze met woordjes en met 5 kon ze de koppen in de krant lezen. daarna vermaakte zich zich zelf in de klas.....ze las gewoon als ze haar werk af had . informatie boeken, harry potter boeken, als ze maar informatie kon opslurpen.... Ze heeft gewoon de lagere school afgemaakt zonder zich te vervelen, want ze had haar boeken. spelen heeft ze eigenlijk nooit echt gedaan. ja alleen spelletjes...Catan enzo....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben heel benieuwd hoe hij zich gaat ontwikkelen als hij eenmaal het lezen goed onder de knie heeft.

      Verwijderen
  4. Zo zie je maar, alle mensen zijn verschillend. De een speelt teveel, de ander juist te weinig. Hopelijk snel duidelijkheid.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Saai is een bekend antwoord. Dat zeggen ze hier ook altijd.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben dan zo benieuwd waarom ze het als saai ervaren. Jammer dat ze dat juist vaak niet benoemen,

      Verwijderen