zondag 3 januari 2016

week menu 2.0

Ik wil weer met een week menu gaan werken. Een menu wat niet per definitie vast staat. Dus niet een maandag tm zondag lijstje met gerechten wat we gaan eten.

Hoe dan wel? Ik wil wekelijks een lijstje maken met 5 gerechten die we kunnen gaan eten en waar de ingrediënten voor in huis zijn. Maar een week heeft toch 7 dagen? Dat klopt! Als ik nu twee uitwijk mogelijkheden in plan, voor dagen dat ik te moe ben om te koken of totaal geen trek heb in de bedachte gerechten of nog veel over heb van een vorige dag dan is er de ruimte. Dan heb ik niet gelijk het gevoel dat het menu in de soep draait. Dat het toch niet voor ons werkt.

Een menu dus! Voor komende week staat er op het menu:

1) gebakken aardappelen met salade.
2) witte bonen in tomatensaus met gekookte aardappelen en gehaktbal.
3) zuurkool met ananas
4) bio rund worstjes met aardappelen en broccoli
5) Taco's met roerbak groente ( vega)

Het voornaamste doel van het menu is om gerichter boodschappen te kunnen doen. Voor bovenstaande menu hoef ik alleen het bio gehakt en bio worstjes te halen, broccoli en iets van een salade te verzinnen. Die salade is bij ons altijd anders, soms van kikkerertwen, fijn gesnipperd uitje met wat geraspte wortelen en een handje olijven. De andere keer ijsberg salade met wat komkommer en olie. Dan weer kies ik voor witlof met ananas. Het scheelt net tegen welke aanbieding ik aan loop in de winkel.

Een bespaartip. Roerbak groente heb ik altijd in overvloed in de vriezer. Vaak neem ik een handje groente weg om in te vriezen. Bij voorbeeld champignons. De andere keer vries ik wat geraspte of fijn gesneden wortel in. Of snipper ik een extra uit voor de vriezer. Ook de (geschilde) stronk van de broccoli snijd ik fijn en vries ik in. Deze gaat meestal door de groentesoep. Zo verzamel je ongemerkt heel wat verschillende groentes bij elkaar waar je dan later een heerlijk gerecht mee kunt maken.

11 opmerkingen:

  1. Die bespaartip over roerbakgroenten vind ik een hele goeie, die ga ik ook toepassen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goede tip! Ik weet toevallig dat we hier wat gaan overhouden, want vriend waarschijnlijk niet op tijd op eet, dus dat vries ik mooi in! Hoe doe jij dat met champignons trouwens? Rauw?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja die kun je prima invriezen, ik snijd ze in plakjes of stukjes en vries ze rauw in. Wel gooi ik ze nog bevroren in de pan, als je ze eerst laat ontdooien krijg je van die waterbommetjes en dat is niet de bedoeling.

      Verwijderen
  3. Grappig dat doe ik ook , en dan vaak voor de soep. Maar ik wist niet dat je champignons kAn invriezen. HOE?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja dat gaat prima, ik snijd ze in plakjes of stukjes en vries ze dan rauw in. Niet laten ontdooien voor gebruik dan krijg je water bommetjes.

      Verwijderen
  4. Grappig dat doe ik ook , en dan vaak voor de soep. Maar ik wist niet dat je champignons kAn invriezen. HOE?

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wisten wij ook niet. Meteen maar eens proberen van de week...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Super eetplan, dit weekmenu 2.0! Ik maak een weekmenu voor de hele week minus de zaterdag en ook ik wijk hier wekelijks vanaf... Daarom plan ik ook eten in wat (gedeeltelijk) uit de vriezer komt, zoals vlees, waardoor ik veel flexibeler om kan gaan met het weekmenu. Ach ja, het leven is nu eenmaal niet statisch... #gelukkigmaar

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is ook een goed idee om vlees in de vriezer in te plannen. Alhoewel, ik dan niet moet vergeten het er uit te halen. Het geeft inderdaad wel meer ruimte om te wijzigen.

      Verwijderen