donderdag 6 augustus 2015

Weer mobiel

In november 2013 schreef ik een berichtje over het feit dat ik telefoonloos was.
Hier kun je het terug lezen: http://blogaanmnbeen.blogspot.nl/2013/11/officieel-telefoonloos.html

Sinds afgelopen vrijdag ben ik weer mobiel, ik moet eerlijk zeggen dat het nogal onwennig is om weer in het bezit te zijn van een mobiele telefoon. Laat staan er aan te denken om hem tijdig op te laden. En om de telefoon daadwerkelijk mee te nemen als ik van huis ga.

De reden dat ik weer mobiel ben is dat manlief het een fijner idee vind dat ik bereikbaar ben als ik bijvoorbeeld met de kinderen op stap ben. Of als ik met de auto weg ben dat ik kan bellen als ik pech heb. Wat een grap! Ik die alleen weg ga met de auto!  En dat ik niet perse afhankelijk ben om telefoontjes te plegen als man thuis is.

Vorige week belde ook de kaakchirurg op met de uitslag van de scan. Inderdaad is er een nauwverband tussen de zenuwbaan en de wortels van de te trekken verstandskies. De kans dat ik er blijvende zenuwbeschadiging aan over hou is dan ook zeer groot. Toch is het van belang dat de kies er uit gaat. Wel gaf ze me nog een andere optie namelijk het verwijderen van de kroon van de kies en de wortels te laten zitten. Bij ongeveer 20% van de patiënten gaat het goed en heelt het wondje netjes. Dan heb je dus geen geduw en getrek op de zenuwen. Bij de gene waar het niet goed heelt moeten de wortels alsnog verwijderd worden al dan niet met een wortel kanaal behandeling en dus weer die grote kans op zenuwbeschadiging. Tja wat ik nu moet doen weet ik niet. Ik heb gelukkig nog nooit een wortelkanaal behandeling gehad en heb dus geen idee hoeveel last ik daarvan zou hebben mocht dit nodig zijn. Aan de andere kant het geeft mij wel weer 20% meer kans op een geslaagde ingreep zonder blijvende schade. Iemand hier ervaring mee? En waar zouden jullie voor gaan?  De kaakchirurg gaf me de opdracht om er nog even over na te denken en dan de polikliniek te bellen voor een afspraak.

En dan zijn we weer terug bij het mobiel zijn. Omdat ik weet dat ik super goed ben in dingen uitstellen en helemaal als het iets is waar ik tegen op zie kon ik het niet langer voor mezelf verantwoorden om niet die afspraak te maken. Ik kon immers voor me zelf ook de smoes niet meer gebruiken, Hey wat jammer nou, nu is manlief net te werk. O, nu is manlief vrij en is het zondag, helaas dan zijn ze er niet. Ja dat soort smoesjes kan ik weeeeeken volhouden. Nu dus niet meer. Ik pakte mijn mobiel en maakte de afspraak. 10 september is het zover dan mag ik weer in de stoel bij de kaakchirurg tot die tijd kan ik de beslissing nemen welke ingreep ze gaan doen.


2 opmerkingen:

  1. Bij mij zijn ca 30 jaar geleden m'n verstandskiezen getrokken. Aan één kant heb ik een zenuwbeschadiging over gehouden. Dat resulteerde erin dat het net leek of de verdoving niet helemaal uit m'n lip (rechts onder) wegtrok. Een soort blijvend doof gevoel in een deel van m'n lip dus. Ach eigenlijk niet erg storend. Je went eraan. en dan merk je het eigenlijk niet meer totdat ik bijvoorbeeld zoals nu je blog lees. Je zou je kaakchirurg eens kunnen vragen of dit ongeveer het effect zou kunnen zijn wat je zou kunnen verwachten in geval van schade of dat het ook erger uit kan pakken. Dan weet je een beetje waar je in geval van schade aan toe zou kunnen zijn.Wellicht heb je hier iets aan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel voor je reactie! Ja het kan een dof gevoel geven. Gevoel loos worden. Als dit in je lip of wang gebeurd valt er goed mee te leven. Ze gaf aan dat je er niets van zult zien. Niet zo dat je lip of wang gaat hangen, gelukkig. Het kan ook in de tong en dat is minder fijn. Dat lijkt mij erg lastig met eten.

      Verwijderen