vrijdag 28 augustus 2015

Dierbaar hergebruik

Ik denk dat iedereen met kinderen het wel herkent. Broeken die stuk gaan en gerepareerd worden met een (strijk) plaatje en hup de broek is weer functioneel. Maar als die broek eenmaal te klein is, wat doe je er dan mee? Erg verkoopbaar is zo'n broek niet. Want wie koopt er nu de opgelapte broeken van iemand anders?

Of wat dacht je van de lievelingstrui van je kind. Verkopen is o zo zonde. Maar ja eenmaal te klein, wat doe je er dan mee? behalve bewaren.

De kleding die niet meer past en er nog netjes uitziet word per maat opgespaard en als pakket aangeboden op marktplaats. Maar de kleding met vlekjes, kleine gaatjes en opgelapte kleding die gaat of naar een kleding inzamelbak voor hergebruik van materiaal. Of beland in een zak op zolder.

En helaas moet ik bekennen dat wij een flinke hoeveelheid op zolder hadden staan. Inderdaad hadden. Want schoonmoeder had een super leuk idee. Ze wilde wel eens proberen om een quilt te maken. En wat is nou voordeliger om te oefenen met oude stofjes en lapjes. Zelf had ze ook nog het een en ander staan en zo ging ze aan de slag met de oude kleding van de kinderen.

Schoonmoeder oefende en besloot om de blokken quilt aan elkaar te maken en zo ontstond er een heel leuk speelkleed voor de jongens! Per blok kun je goed zien dat het steeds mooier en netter word. Ik vind het echt super leuk geworden. Voor de jongens was het ook een groot feest. Kijk dit is van mijn pyjama! mijn trui! hey dit was mijn broek.



Het is ook nog eens super functioneel. Het quilt word gebruikt om onder tafel een hut te bouwen. Als picknickkleed, speelkleed, om op te liggen, je zelf helemaal in te rollen, onder te liggen op de bank. Noem maar op!

Dit lijkt mij ook een heel leuk idee om te maken/krijgen als je kindje 1 jaar word. Ik denk namelijk dat als je dan vanaf de geboorte tot ongeveer 10 maanden genoeg te kleine kleding zult hebben om een heel quilt te vullen. Dan hoef je, je gelijk niet meer af te vragen wat je toch met al die o zo schattige pakjes zal gaan doen. Je zou er zelfs nog zwangerschapskleding in kunnen verwerken.

Wat doen jullie met de oude kleding van je kind(eren)? Of van je zelf natuurlijk?

6 opmerkingen: