dinsdag 4 augustus 2015

besparing door gevoerd in de vakantie!

Dat ik goed ben in geld uit geven dat weet ik van mezelf. Dat ik soms heel moeilijk geld uit kan geven dat weet ik ook van mezelf. Zo kan ik makkelijk geld uit geven aan dingen voor de kinderen.

Neem nou kinderkleding. Even de winkel in met zoontje omdat hij uit zijn broeken is gegroeid. 2 broeken zou genoeg zijn om de komende tijd mee door te komen. Toch koop ik dan niet slechts 2 broeken maar kopen we maar liefst 4 broeken omdat zoontje die allemaal o zo mooi vind.

Zet daar tegen over het badpak voor mezelf. Ik heb er maar liefst 2 jaar over gedaan om die aan te schaffen! 2 jaar! Want ja geld uit geven voor iets voor mezelf vind ik erg, erg moeilijk. Want het kan best nog wel even wachten.  Met als gevolg dat we het dagje naar het zwembad steeds weer moesten op schuiven omdat de jongens het ook wel leuk vinden als mama mee gaat.

Toch is er een kostenpost voor de kinderen waar ik totaal geen moeite mee heb om daar op te besparen. En eindelijk is het zover. Bij ons kan die hele kostenpost geschrapt worden! Namelijk de Pampers. Jongste gaf het al een aantal weken aan dat hij er eigenlijk aan toe was om helemaal zindelijk te worden. Toch heb ik gewacht op het juiste moment voor mezelf. De zomervakantie.

Toen jongste zijn laatste ochtend peuterspeelzaal gehad had en dus officieel zomervakantie had hebben we bij thuis komst zijn luier uit gedaan. Die middag had zoontje geen ongelukjes en ging hij zonder moeite bij elke plas op het potje. S 'avonds vlak voor het naar bed gaan ging het mis. Hij was moe en lag op de bank een filmpje te kijken toen hij per ongeluk in zijn broek plaste. Hij was zo verdrietig en vond het zo verschrikkelijk dat het gebeurde! Bij het naar bed gaan hebben we hem wel een luier om gedaan maar de volgende dag was deze droog!

De 2e dag had jongste ook nog een ongelukje en dat was de laatste die hij gehad heeft overdag. Weer was hij heel verdrietig en voelde hij zich vies. Ik stelde hem gerust en dat het kan gebeuren als je iets oefent dat dingen dan ook wel eens mis gaan. Snel wassen en schone kleren aan en klaar.

Ook de eerste week was hij alle nachten droog dus bij de 9e nacht wilde zoontje geen luier meer aan. Ok als je er aan toe bent! Dan gaan we dat proberen. Slaap lekker schat! Midden in de nacht een heel verdrietig jongetje naast het bed. Hij had in zijn bed geplast. Zoontje gewassen en omgekleed en bij ons in bed genomen. ( zonder luier). De volgende dag zijn bed afgehaald en gewassen. Gelukkig lag hij op een aerosleepmatje die het plas opneemt en het matras mooi droog blijft. Matje in de machine en klaar. De dagen er na was hij weer droog. En sinds dien is hij zo goed als dag en nacht zindelijk. Een tweede ongelukje in de nacht heeft hij gehad na een dagje weg. Hij had zoveel mee gemaakt en was zo druk geweest dat hij erg onrustig geslapen had.

Ik dacht dat ik een goed idee had om de pakken luiers die we overhadden op marktplaats te zetten. Dit was helaas niet echt een succes. Een vrouw die vroeg of de pampers groot vielen? Waar ik op regeerde welke kleding maat zoontje heeft zodat ze kan vergelijken of haar kindje de luiers zou passen. Wat ik totaal niet verwachten was de reactie dat het voor haar vriend zou zijn omdat die graag een baby wil zijn! Ik heb heel vriendelijk terug gereageerd dat het helaas niet zou gaan passen en dat ze verder zou moeten gaan kijken naar luiers voor volwassenen. Dat er een kg aanduiding op een verpakking staat ter indicatie van de grootte en dat ze het misschien eens bij de apotheek kon proberen. Daarop kreeg ik een dankjewel en of ik meer baby spullen had die ze kan gebruiken voor haar vriend. Waarop ik reageerde :nee helaas sorry.


Al met al ben ik super trots op ons ventje! En wat is het fijn dat we nu geen luiers meer hoeven te kopen. Hopelijk ga ik het merken met het boodschappen budget.

2 opmerkingen: