maandag 20 april 2015

Eten voor een euro per persoon

Zoals de titel al doet vermoeden gaat dit over eten voor een euro per persoon. Het bedrag van een euro per persoon is wat wij ongeveer uit geven aan de avondmaaltijd. Omdat we een gezin van 4 personen zijn houd ik dus rekening met ongeveer 4 euro per avondmaaltijd. Nu lijkt dit erg weinig maar in de praktijk blijkt dat dit goed te doen is. De ene dag geven we wat meer uit terwijl we er de andere dag ruim onder blijven.

Om je een idee te geven een kleine greep uit de boodschappen die ik afgelopen week kocht en de gerechten die ik daar mee maakte.

Ah basic aardappelen 5 kg voor 1,49
Ah Snijbonen los 500 gr voor 1,29
Deen broccoli 842 gr voor 1,01
Deen andijvie 678 gr voor 0.61
Deen gehakt rund 500 gr voor 2.58
Deen rundervinken 4 stuks voor 2.50
Aldi vissticks (voorraad) 15 voor 1,55
Alpro vla Pakje voor 1,02 p stuk
Wajang bak en braad boter voor 0.55

Een deel van de producten heb ik uit de voorraad gepakt. Voor deze producten heb ik in het menu zelf de berekening van de prijs genoteerd van de boodschappen lees je hier onder.

Veel van wat we kochten was in de reclame. Vaak speur ik in de folders welke groente er in de aanbieding zijn en pas hierop het menu aan. De hoeveelheid vlees was afgelopen week erg hoog meestal eten we minder vlees.

Van de 5 kg aardappels kunnen we tussen de 5 en 10 keer eten. Voor een stamppot gebruik je nou eenmaal meer aardappels dan voor een aardappel, groente, vlees maaltijd. Voor het gemak ga ik in de reken som uit van een kilo per keer. Per maaltijd zijn de kosten dus 1,49: 5= 30 ct.

Het rundergehakt werd verdeeld in 3 porties. Van 1 deel maakte ik kleine balletjes voor in de soep of pasta of noem maar op. Die deed ik in de vriezer. van de rest van de verpakking 2/3 dus maakte ik 4 gehaktballen en 4 hamburgers ( platte gehaktballen). 2.58: 3= 0.86 per portie. Daarbij komt voor de gehakt ballen nog een half zakje met kruiden 0.35:2= 18 ct. Dan kom ik op 1.04 per dag voor de gehaktballen en hamburgers.

De visstick lagen al in de vriezer en kocht ik deze week niet. In een doosje zitten er 15 maar wij gebruiken er 3 per persoon. Manlief eet dit niet Dus koste het voor de maaltijd 9* 10ct = 90 ct.

De kinderen hebben een koemelkallergie en eten dus Alpro vla als toetje. Een pakje van 500ml verdeel ik over 5 porties. Dan kost dat per portie dus ongeveer 20 ct. Het pakje wajang bak en braad boter deel ik voor het gemak ook even in 5 porties. 11 cent per dag dus om in te bakken. Echter gebruiken wij er minder van.

Dit was afgelopen week ons menu:

Maandag
Gekookte aardappelen met broccoli en een hamburger voor 4 personen
( de stronk van de broccoli heb ik fijn gesneden en in de vriezer gedaan. Dit gebruik ik vaak in de soep)

Aardappelen 30 ct
Broccoli 1.01
Hamburger 1.04
boter 0.11
2 x toetje 0.40

Totaal 2.86 euro
71.5 cent per persoon.

Dinsdag
Gekookte aardappelen met snijbonen en een gehaktbal voor 4 personen.

Aardappelen 30 ct
Snijbonen 500 gr 1.29
Gehaktbal 1.04
boter 0.11
2x toetje 0.40

Totaal 3.14 euro
78.5 cent per persoon.

Woensdag
Stamppot rauwe andijvie 3 personen (manlief was werken)

Aardappelen 30 ct
Andijvie 1 kropje 300 gr 0.30 ct
4 x Rundervinken 2.50: 4= 62,5 x3= 1.87
( 1 rundervink bewaarde ik voor de donderdag voor manlief)
boter 0.11
2x toetje 0.40

Totaal 2.98 euro
99.5 cent per persoon

Donderdag
Gebakken krieltjes met wortelen ( pot) en vissticks 4 personen

1 rundervink 62.5 ct
9x vissticks 90 ct
Krieltjes 69 ct
wortelen ( pot) 89 ct.
boter 0.11
2 x toetje 0.40

Totaal 3.61
90 cent per persoon

Vrijdag
Wraps 4 personen ( de roerbak groente zijn al gekruid)

1 pak wraps 0.98
1 zak roerbak groente 750 gr 1.49 (lidl)
1 krop andijvie 31 ct ( lekker door de roerbak!)
2x toetje 0.40

Totaal 3.18 euro
79.5 cent per persoon
(vandaag geen boter gebruikt)

Zaterdag
Noodles met groente en spekjes 4 personen

Rest groente van de wraps 0.00
Noodles 2/3 van een pak 0.59:3=20 ct x2 = 40 ct
half pakje magere spekjes 1.35:2=67.5 ct
scheutje ketjap manis 0.15 ?
2x toetje 0.40

Totaal 1.62 euro
40.5 ct per persoon

Zondag
soep 4 personen

2 bouillon blokjes 30 ct?
handje vermicelli 10 ct?
broccoli stronk 0.00
gesneden prei uit vriezer 0.15
wortelen uit de vriezer 0.23
bleekselderij uit de vriezer ( restje) 0.00
afbak stokbrood 0.39

Totaal  1.17 ct
29 ct per persoon.

De groentes uit de soep zijn gekocht in de reclame. Ik koop het groot in en maak dan zakjes met porties waar ik de datum en de prijs per portie op schrijf. Ieder zijn hobby zullen we maar zeggen.

De totale kosten voor dit weekmenu waren 18.56 euro.

Wat vinden jullie van dit kijkje in de keuken? Willen jullie dat ik vaker ons menu deel met gerechten voor een euro per persoon?






6 opmerkingen:

  1. Netjes hoor!
    Enneuh...leuke hobby ja..hihi..

    Ik vindt het wel leuk om te zien hoe anderen dat doen dus van mij mag je ze er wel neerzetten :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ok, dan zal ik wat vaker ons menu met kosten gaan publiceren.

      Verwijderen
  2. Ja, ik vind het ook leuk. Doe het zelf ook. En inderdaad, een warme maaltijd is bij ons ook niet duur. Geen 5 euro per keer, delen door 4 (volwassen) eters is 1,25 p.p. Zelden dat ik dat uitgeef hoor. Het vlees is meestal het duurste en de groente probeer ik zo goedkoop mogelijk in te slaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De groente koop ik nu nog in de supermarkt. Over ongeveer een maandje heeft de bio boerderij weer verkoop aan de kraam. Heerlijk vers en onbespoten groente en vaak nog goedkoper dan de supermarkt ook. Als we vlees eten is dat vaak ook het duurste. Meestal eten wij gerechten zonder vlees. Toevallig hebben we afgelopen week erg veel vlees gegeten.

      Verwijderen
  3. Even een opmerking die je misschien niet zo leuk zult vinden: verantwoord vlees is een stuk duurder. Besparen is fijn maar niet ten koste van toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Ineke, Alle opmerkingen zijn welkom! Ik snap je reactie over het vlees. Meestal kiezen wij voor biologisch vlees en dan eten wij ongeveer 2 tot 3 keer in de week vlees. Echter hebben we afgelopen week op verzoek van zoontje wat meer vlees gegeten. Dan maken wij de keuze om 'normaal' vlees te eten zodat we met ons budget uit komen. Het is soms wat schipperen met het budget en wel of niet biologisch.

      Zo eten we ook wel eens frietjes met een snack erbij. Ook lekker op zijn tijd. Dan kiezen wij voor een kroketje van de 'pratende boom' daar is ook niets biologisch/ verantwoords aan.

      Je reactie heeft mij wel aan het denken gezet. Waarvoor dank!

      Verwijderen