maandag 24 november 2014

Sinterklaas

Elk jaar vieren we samen met mijn moeder, haar vriend en zijn moeder en mijn broertje sinterklaas.
Heel erg gezellig om een uur of 4 spreken we dan af. Dan doen we een kopje koffie met wat lekkers meestal een amandelletter of iets in die richting en dan in ene is er een luid gebons en staan er zakken met cadeaus in de hal. Dat is altijd de vriend van mijn moeder die toevallig als we net zitten naar het toilet toe moet of nog even iets nodig heeft uit de auto. De zak(ken) met cadeautjes word dan al snel ontdekt door de kinderen en dan kan het grote uitpak feest beginnen. na het uitpakken gaan we aan tafel om te gourmetten. Om mijn energie te verdelen heb ik meestal al in de ochtend alles klaar gemaakt. En staan de schalen met vlees en groente afgedekt in de koelkast. Tussen de middag kruip ik dan in bed om een paar uurtjes te slapen. Op die manier kan ik de druk van die dag wat verdelen en kom ik redelijk de avond door. Om 8 uur zeggen we iedereen gedag. Laat ik de boel de boel en kruip ik uit geput in bed. Zo vieren wij meestal in grote lijnen sinterklaas.

Dit jaar zal dat anders zijn. Onze officiële verhuisdatum is op 1 december. Het zal nog erg onwennig en zoeken zijn in het huis. Mijn energie is op het moment op. Ik ben niet vooruit te branden, hang het liefst de hele dag op de bank en doe niets. Tegen de sinterklaas viering zie ik best wel op dit jaar. Daarbij komt nog dat we in het huis dan nog geen radiatoren hebben en het dus erg fris zal zijn. En om nou gezellig met zijn alle te gaan gourmetten op bed zie ik ook niet zo zitten. Dus vroeg ik aan mijn moeder of het goed is dat we dit jaar sinterklaas vieren bij hun. Geen probleem dat is goed! ok, zullen wij het eten dan regelen? en hoe gaat we het dan precies doen? Nou ja, net als voor gaande jaren de cadeaus uit pakken en daarna gourmetten zei ze. Maar aangezien we het bij ons vieren regelen wij alles wel! Ik moet zeggen dat ik daar erg blij mee ben. Geen geregel voor af. Boodschappen, voorbereidingen en alles opruimen een dag later. Nog een heel fijn bijkomend voordeel de kosten voor de gourmet neemt mijn moeder voor haar rekening. Haar redenatie was voorgaande jaren hebben jullie het allemaal geregeld en betaald nu is het onze beurt.

Ook hebben wij aangegeven dat wij dit jaar minder doen met de cadeaus. We gaven al snel 50 euro uit voor iedereen. Dat is ons dit jaar te duur. We hebben voor iedereen een kleinigheidje gehaald en waren daarvoor nog geen 30 euro totaal kwijt. Ik hoop echt dat het goed gaat vallen omdat wij normaal altijd vrij uitbundig waren hier in. Vorig jaar hebben we zelfs een nieuwe printer cadeau gedaan van ruim 100 euro. De kinderen werden vorig jaar overspoeld met cadeaus en na een uur hadden ze er geen eens zin meer in om dingen uit te pakken. Jammer want dat is niet de bedoeling van het feest. Ik heb dan ook aangegeven om maximaal 3 cadeaus te kopen voor de kinderen. Dan krijgen ze ieder 12 dingen en dat vind ik meer dan genoeg!

Wat hebben we gekocht: voor iedereen een chocolade letter, Een weckpot met een leuke tekst erop gevuld met pepernoten en sinterklaas en zwarte piet chocolades, voor de vrouwen een geurkaars en de mannen? dat zal wel iets worden als een bijzonder flesje bier. Daar zal ik nog even over brainstormen. Voor de kinderen heb ik me niet helemaal aan mijn eigen regel gehouden oei!, ik kocht voor beide een spel, voor de jongste een lange mouwen shirt en voor de oudste een vest. beide met een Disney figuur er op. Een groot cadeau van hun zelf gemaakte/ geplakte verlang lijstje. en een klein cadeau van de lijst. Als iedereen zich houd aan het maximaal aantal cadeaus of in de buurt denk ik dat dit zeker ten goede komt van de feest vreugde. Het uit pakken zal niet super lang duren en vooral het aantal spullen wat ons huis binnen komt zal dan een stuk minder zijn dan voorgaande jaren!

Toch vind ik het best spannend. Dan word het al niet bij ons gevierd en dan geven we ook nog een kleinigheidje in plaats van een groot cadeau. Het zal voornamelijk wel mijn gevoel zijn denk ik. Ik hoop dat iedereen het begrijpt en zelf ook een stapje terug doet met de cadeaus.

1 opmerking:

  1. Lief van je moeder! Nu kun je gewoon bij hun aanschuiven. Dat is wel fijn na zo'n drukke periode.

    www.huisvlijt.com

    BeantwoordenVerwijderen