vrijdag 24 oktober 2014

hypotheekrente 5 of 10 jaar vast?

Altijd maar weer die twijfel en niet kunnen kiezen. Wat is wijsheid?

Bij het oversluiten van de hypotheek komen er een hoop opties voorbij. Maar hoe weet je nou wat je kiezen moet? Welke optie het beste bij je past? En als je eenmaal de hypotheek vorm gekozen hebt. Is het dan verstandiger om de rente 5 of 10 jaar vast te laten zetten?

We hebben een financieel adviseur die ons hierbij helpt en toch duizelt het me soms. Want wij zijn wel de gene die moeten gaan kiezen. Wat hypotheek vorm betreft waren we er snel over uit. Een zo groot mogelijk deel aflossingsvrije hypotheek, dit met de reden dat de maand lasten daar het laagste voor zijn en wij zelf in de hand hebben welke maanden we wat en hoeveel af willen lossen. De rest van het Hypotheek bedrag word gefinancierd met een annuïteitenhypotheek. Dan weten we van dat deel zeker dat er elke maand een bedrag op afgelost word. Hier over waren we het erg snel eens.
En dan is er in ons geval nog een 3e deel de rest schuld financiering. Die over zijn geheel afgelost moet worden in een maximale looptijd van 10 jaar. En nog een stuk voor de verbouwing.

We twijfelen erg over hoeveel jaar we de hypotheek rente vast willen laten zetten. Voor zowel 5 als voor 10 jaar vast zitten voor en nadelen. Het grote voordeel van een 5 jarige rente vast periode is de lagere rente stand. Maar daarin tegen weten we niet wat de rente over 5 jaar doet. Stel die schiet super omhoog dan hebben we over 5 jaar veel hogere maandlasten dan dat we nu hebben. Waardoor het misschien nog wel meer geld gaat kosten over de 10 jaar gezien.

De eerste jaren willen we de restschuld weg werken. Er moet nogal wat aan het huis gebeuren waardoor het aflossen op het aflossingsvrije deel pas na een paar jaar aan de orde is. Dus misschien toch maar voor de langere termijn zekerheid gaan?

Ook speelt het mee dat ik met mijn Wajong uitkering nu totaal geen zekerheid heb. Ik weet dat ik herkeurd ga worden in de periode van 2015 tot 2018 en dat ik dan te horen krijg of ik mijn uitkering behoud of niet. Daar heeft iedereen mee te maken die een Wajong uitkering ontvangt omdat de regels gaan veranderen. Stel nou dat ik hem niet behoud dan gaan we er flink op achteruit wat inkomsten betreft dan is het misschien wel een fijner idee dat de rente de komende jaren nog laag staat en dat we niet voor verrassingen komen te staan omdat we moeten oversluiten tegen een veel hogere rente stand over 5 jaar. Met dit in het vooruitzicht neig ik eerder na een rente vast periode van 10 jaar. Terwijl mijn bezuinigings kant heel hard roept.. hup kies de 5 jaar! dat scheelt je nu elke maand geld. Waag die gok gewoon!

Dat word nog wat nachtjes slapen tot we iets kiezen. Wat zouden jullie kiezen? Als iemand nog tips heeft graag!

4 opmerkingen:

  1. Eigenlijk denk ik dat jezelf het antwoord al geeft. In principe zette ik de rente voor 10 jaar vast. Weet je tenminste waar je aan toe bent. Het kan natuurlijk altijd zo zijn dat je achteraf zegt had ik maar....Niet doen. Niemand kan de toekomst voorspellen en een keuze moet je maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 10 jaar vast geeft waarschijnlijk meer rust en zekerheid, zeker met je herkeuring in het vooruitzicht.

    Val jij onder de o-wajong (oude) of n-wajong(nieuwe) regeling? Bij die laatste zou ik me namelijk niet zo'n zorgen maken omdat daar al een WERKplan / participatieplan is en er dus bekend is wat de arbeidsmogelijkheden zijn en er weinig valt te herkeuren en veel bij het oude zal blijven. Val je onder de oude wajongregeling kan je financiële plaatje er dus straks wel heel anders uit komen te zien; daarom zou ik in dat geval voor de 10 jaar vast gaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja we gaan voor de 10 jaar vast, ik val onder de oude wajong regeling, maar ik heb al een redelijk recente herkeuring achter de rug in 2010. toen ben ik van 30-45% verder afgekeurd naar 80-100%. Toen der tijd heeft de arbeidsdeskundige van alles in gevuld en. Uit gezocht heb ik ook nog een reintergratie traject gevolgd maar is toen op niets uit gelopen. Ik heb wel gewerkt maar ze hadden al snel door dat dat totaal niet rendabel is ten opzichte van de energie, pijn en moeite die het kost. Voor de 2-3 uur die ik werd in gezet moet ik daarna dagen herstellen. Ik zie wel wat er uit gaat komen. Spannend is het zeker!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik zie dit nu pas, maar zou ook voor 10 jaar vast gaan!

    BeantwoordenVerwijderen