maandag 9 februari 2015

grip op ons boodschappen budget

Al een aantal maanden komen we totaal niet meer uit met ons boodschappenbudget.
Ergens was ik wel nieuwsgierig hoeveel we te kort kwamen en hoeveel ik elke keer bij pinde.
Maar de stap zetten om het daadwerkelijk bij te houden nam ik steeds niet. Mn kop in het zandsteken? en mezelf steeds voor te liegen dat we het prima redden met de 70 euro in de week werkte toch ook niet. Dus houd ik vanaf week 1 alle uitgave bij die we doen van ons boodschappenbudget en ik moet zeggen dat de bedragen nogal confronterend waren.

week 1: 102.84  week 2: 125.77 week 3: 79.10 week 4: 55.45 week 5: 56.84 totaal van deze maand 470 euro!

we hebben 470 euro uit gegeven in plaats van 350 euro dat betekend dat we 120 over het budget heen zijn gegaan. Langer mn kop in het zand steken is duidelijk ook geen goed idee. We moeten dus actie ondernemen. In week 4 hebben we voor het eerst boodschappen gedaan in een andere supermarkt. Het viel ons al langere tijd op dat de prijzen van de Aldi steeds meer omhoog gingen en we dus niet meer uit kwamen met ons budget. We zijn naar de Lidl geweest en hebben daar de boodschappen gehaald. Ik moet zeggen dat het erg zoeken was in een nieuwe supermarkt. Van de producten de ingrediënten bekijken i.v.m. de koemelkallergie van onze jongste. Het koste ons wat tijd maar uit eindelijk ook een flinke besparing. In week 4 en 5 hebben we minder uit gegeven dan de 70 euro.
De maand februari zullen we daar mee doorgaan en ik ben erg benieuwd naar het bedrag wat we dan hebben uitgegeven.

Omdat het niet om een paar tientjes ging hebben we ook besloten om per februari ons boodschappenbudget te verhogen van 350 euro naar 450 euro. Wel betalen we vanaf nu ook de Pampers van jongste van het boodschappen budget en was dat voorheen een apart potje. Waarbij we stiekem de hoop hebben dat hij van de zomer wel zindelijk zal zijn.

Toch zullen we nog af en toe naar de Aldi toe gaan voor bepaalde koemelkvrije producten  zoals de smeerboter voor op brood. En een aantal producten die we lekkerder vinden.

Zijn jullie wel eens gewisseld van supermarkt? en hoe hebben jullie dat ervaren?

4 opmerkingen:

  1. Ik weet niet of de ah bij jou in de buurt ligt. Anders zou ik daar toch ook eens heen gaan. Veel basic artikelen zijn namelijk goedkoper dan producten van de Lidl. Ik doe in beide winkels mijn boodschappen. Wat goedkoper is bij ah en de rest bij Lidl.
    Ik vind het prijsverschil enorm dat jij aangeeft. Misschien dat dit ook komt omdat je weer bewuster inkoopt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor de tip over de ah, hij zit hier om de hoek.., zal daar ook eens gaan kijken om te vergelijken, in de eerste twee weken heb ik ook iets aan voorraad mee genomen, maar heel veel is dat niet geweest, denk daarbij aan een extra pak rijst voor de voorraad en blikjes tomaten. Misschien heb ik inderdaad bewuster boodschappen gedaan, kleine dingen die opvielen, in de vleeswaren verpakkingen zit bij de aldi 100 gr en de lidl 150 gr. Voor een vergelijkbare prijs, daardoor heb je natuurlijk minder nodig. Bij de koffiepads zaten er 10! Meer in de verpakking bij de lidl voor de zelfde prijs als bij de aldi ( of dat altijd zo is, weet ik niet, er stond nu xxl op de verpakking). Ik zal volgende week eens bij houden wat we kopen in de week. Misschien dat ik dan nog wat extra inzicht krijg.

      Verwijderen
  2. Ik vond het wel een eye opener toen ik de Aldi en Lidl ontdekte. Daarvoor kwam ik daar nooit. Ik was echt een stuk goedkoper uit.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen