dinsdag 27 januari 2015

schoonmaakmiddelen


Schoonmaakmiddelen.

In de supermarkt zijn er heel veel te vinden. Voor elk klusje in huis is er wel een speciaal schoonmaakmiddel. Toch staat er in dat overvolle schap, vol met chemische goedjes een vrolijk gekleurde fles (natuurlijk ook een super chemisch middel). Met de naam Alles Reiniger. Als dat bewuste middel zijn naam eer aan doet, En alles kan reinigen snap ik niet waarom er zo veel verschillende soorten op de markt moeten komen. Waarom zou je allerlei verschillende middelen aanschaffen als slechts 1 van de vele alles kan reinigen. Dit alles reiniger is ook nog eens zeer aantrekkelijk in prijs ter vergelijking met de andere soorten. Door deze gedachte kronkel ben ik eens in onze schoonmaak kast gedoken.

Wat voor schoonmaakmiddel gebruiken wij?

Afwasmiddel: voor de vaat en de ramen. Ja echt wij gebruiken afwasmiddel om streep loos de ramen mee te lappen. Ooit vroeg een glazenwasser of hij bij ons thuis zijn emmer met water mocht vullen hij was toe aan een vers sopje. Mijn moeder stemde daar mee in en sinds dien zijn wij in het bezit van zijn geheime recept. Men neme een flinke emmer water en een drupje afwasmiddel.

Azijn: om dingen te ontkalken, soms als wasverzachter, in combinatie met zuiveringszout het ultieme goedje om putjes te ontstoppen.

Zuiveringszout: samen met een drupje heerlijk geurende olie wrijf ik de speelkleden van de kinderen in, De mat bij de deur ( waar onze hond altijd de wacht ligt te houden tot we thuis zijn) en andere tapijten. Voor het inwrijven trek ik altijd wel een schoonmaakhandschoen aan het zout kan nogal pijnlijk zijn in kleine wondjes. Na een aantal uur stofzuig ik al het zuiveringszout weer uit de kleden en matten en ruikt alles weer fris. Bijkomend voordeel je stofzuiger ruikt ook heerlijk! Een tijd lang heb ik het gebruikt om mijn tanden te poetsen, ook waste ik mijn haren ermee. Hier ben ik mee gestopt omdat het mij niet goed beviel. In vele baksels in de keuken gebruik ik het ook. Een erg veelzijdig product.

Vaatwasblokjes: Vaak is een half blokje al voldoende voor een schone vaat!

Wasmiddelen: ik gebruik altijd een waspoeder. Ooit heb ik vloeibare wasmiddelen gebruikt waardoor we last kregen van wolluis. Ondanks dat we elke maand een kookwas draaide. Sinds we weer terug zijn op waspoeder hebben we er geen last meer van. Ik heb altijd maar 1 soort staan namelijk voor de gekleurde was. Dit omdat er veel minder schadelijke stofjes in zitten dan een wasmiddel voor de witte was. En het wasmiddel voor gekleurde was, ook mijn witte was prima schoon wast. Vorig jaar heb ik zelf wasmiddel gemaakt volgens het Sunsoda recept. In het begin was ik er erg blij mee. Maar naar een aantal maanden merkte ik dat mijn was grauw werd van kleur en ook niet helemaal fris meer rook. Dus nu al weer even terug op gewoon poeder. Echter is slechts een eetlepel wasmiddel voldoende om een volle trommel schoon en fris te wassen. Mocht er een vlek echt niet uit gaan dan behandel ik die met groene zeep.

Alles reiniger: alles reiniger gebruik ik bijna voor alles. Ik pak dan niet een emmervol water en een dop met schoonmaakmiddel maar gebruik de gebruikelijke dosering in een spuit flacon. Ik spray de schoon te maken oppervlakken in met het schoonmaakmiddel en poets het na met een doek. De doek spoel ik regelmatig uit onder de kraan.

Voor de auto maken we zelf sproeivloeistof: 2 delen spiritus en 8 delen water gemengd met een druppel afwasmiddel, Zorgt voor brandschone en streep loze auto ruiten. Let wel op dat je dit enkel gebruikt als het niet vriest! Door de grote hoeveelheid water bevriest dit veel sneller.  Je wilt natuurlijk niet dat de boel stuk vriest in je auto.

Het toilet maak ik meestal alleen schoon met allesreiniger een enkele keer gebruik ik een bleekmiddel. Of dettol als er zieke zijn in huis. Verder geen toiletblokjes o.i.d.

Al met al vind ik het best mee vallen met ons assortiment aan schoonmaakmiddelen in het kastje. Ok het is niet helemaal waar. Er staat nu veel meer in het kastje dan dat we gebruiken. Dat komt doordat de vorige eigenaar een flinke hoeveelheid van die speciale middeltjes heeft achter gelaten. Een speciale reiniger voor de kunststof kozijnen, een glas reiniger, een whirlpool reiniger ( jammer genoeg was die nog helemaal nieuw! Wij schrokken ons een hoedje. Wij vulde het bad en doseerde het schoonmaakmiddel en zette de whirlpools aan en binnen no time was het bad gevuld met algen. Groener dan groene vlokken en draden dreven er door het bad heen. Sloot water was er niets bij. ) Kristal soda, een vloerglansmiddel, een reiniger voor het aanrecht, een fles bleek en jawel een allesreiniger. En nog een aantal dingen die we weg hebben gebracht naar de stort omdat ik het etiket niet meer kon lezen. En niet ontdekken kon wat voor goedje in de fles zat.


Wat staat er bij jullie in het schoonmaak kastje? Gebruik je ook alles wat er in staat ? En wat is jullie bespaartip op schoonmaak gebied?

2 opmerkingen: