zaterdag 7 juni 2014

verandering

Ik merk dat als je eenmaal begint met het besparen, consuminderen en aflossen dat er veel dingen veranderen. Dat heeft op veel verschillende vlakken invloed. bij ons heeft dat bijvoorbeeld invloed op:

De schuld/hypotheek

De schuld of hypotheek word steeds kleiner na elke aflossing. Voor mijn gevoel is onze hypotheek ook een schuld waar ik graag vanaf wil. Het geeft ons echt een kick als we het rente bedrag weer zien dalen en dat we dus minder geld aan de bank betalen! Aflossen is een verslavend spelletje. Wie had dat gedacht?

financieel overzicht

financieel overzicht hadden we altijd wel. Toch merk ik dat we er veel meer mee bezig zijn.
De afspraken die we gemaakt hebben over diverse budgetten werkt goed. Het is voor ons duidelijk waar het geld blijft en waar welk potje voor bedoeld is. Vooral het 'op is op' principe werkt voor ons goed. We halen nu minder snel geld van de spaarrekening af.

keuzes

Steeds weer staan we voor keuzes, soms is de keuze snel gemaakt soms is het lastiger en duurt het door hakken van knopen wat langer. Want kies je voor de luxe, het gemak, en het genieten? Of toch de extra aflossing? Dat wil niet zeggen dat we niet genieten van het aflossen! Maar soms wil je gewoon net iets meer. helemaal omdat het stukje net iets meer hier voorheen de normaalste zaak van de wereld was. Onder het mom van, we kunnen het betalen en leven maar 1 keer.

Abonnementen

We hebben een grote schoonmaak gehouden wat onze abonnementen betreft. Wat vinden we nog echt belangrijk? waar maken we gebruik van? en welke kunnen we opzeggen. Nog steeds zit er verandering in. De ene keer komt er iets bij de andere keer stappen we over of zeggen we iets op.
Op het moment twijfelen we of we het alles in 1 pakket zullen opzeggen voor tv, internet en telefonie en dan overstappen naar iets met alleen internet.

De kijk op geld

Mijn kijk op geld is ook erg veranderd, het is handig als je geld hebt maar ik wil er niet te veel afhankelijk van zijn. Door de hypotheek stukje voor stukje af te lossen en te proberen met steeds minder toe te kunnen creëer je steeds meer vrijheid. We hebben samen een voorzichtige berekening gemaakt voor wanneer manlief met pensioen zou kunnen. Hoe fijn is het dat hij tussen de 53 en 55 kan stoppen met werken? In plaats van steeds langer te moeten door werken. de keuze straks hebben om te stoppen.


De spullen in huis

Door dat je met steeds minder geld toe kunt lijkt het wel dat je ook steeds minder spullen nodig hebt.
Ik had van te voren niet kunnen bedenken wat het beginnen met besparen, consuminderen en aflossen allemaal te weeg zou brengen in ons huis. Nu zijn wij niet van het verzamelen van collecties en dingen. Toch komen we er steeds meer achter dat we wel heel veel spullen hebben/hadden. Want in de afgelopen 1,5 jaar is er heel veel het huis uit gegaan. Via Markt Plaats verkocht, kringloop of container. Ook lijkt het wel dat we wel kunnen blijven opruimen en wegdoen het is gewoon verbazingwekkend dat onze container altijd tot de rand gevuld is! Ondanks dat er bijna niets meer het huis in komt/sluipt. Over (bijna) alles word goed nagedacht voor het word aangeschaft.
We merken dat de ruimtes in huis steeds ruimtelijker en overzichtelijker worden. Makkelijker te onderhouden en schoon te maken. Heel erg fijn!


bewustwording

Waar het eigenlijk allemaal om draait is bewustwording. En op het moment dat je, je ergens bewust van word, wat je daar dan daadwerkelijk mee doet. Minder vaste lasten, minder spullen, minder afhankelijkheid waardoor uit eindelijk vrijheid! een heerlijk vooruitzicht.

Sociale contacten

Ik merk dat we steeds meer anders over dingen gaan denken. Dat het anders denken en langzaam aan ook anders zijn best lastig kan zijn in contacten met andere mensen. Met name tegen over familie. Waar de een onze keuzes heel goed begrijpt en ons steunt. Snapt de ander er helemaal niets van. Waarom aflossen? en dan hra mislopen nee echt niet. En dan me zelf al die nieuwe gadgets ontzeggen? waarom zou je dat willen? Het is soms moeilijk om te merken dat de klik dan minder word. Waarin hun ons niet begrijpen snap ik werkelijk niets van het zo hoog mogelijke hypotheek aan houden? lenen voor je vakantie, en elke zoveel jaar een nieuwe auto moeten of willen rijden. Je geld uit geven aan elke hype die voorbij komt want dat zou je gelukkig moeten maken nee daar snap ik dan werkelijk niets van! En helemaal als je dan bedenkt dat er eigenlijk helemaal geen geld voor is en dat ze eigenlijk alleen maar achter de meute aan willen lopen.

Zijn jullie veranderd door het besparen, consuminderen en aflossen? Waar merk je dat aan en loop je wel eens ergen tegen aan?





5 opmerkingen:

  1. Wij zitten nog steeds in de nare fase van dingen niet kunnen betalen.
    Mijn gevoel is hierover dubbel.
    Heel zuinig moeten zijn geeft mij de ene keer een heel fijn gevoel van nu komt het goed.
    En dan heb ik ineens het gevoel van huilen omdat ik het zo erg vind.
    Ik heb een gezegde opgeschreven wat ik nu elke dag lees.
    Als je jezelf niets ontzegt kom je nooit aan je doel.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. dat is een mooi gezegde ik hoop dat je er kracht uit haalt om door te gaan! stapje voor stapje en je komt er wel!

      gelukkig zijn wij in de luxe positie dat het vrijwillig zuinig aan zijn is. en dat als we eens een keer gek willen doen of behoefte hebben aan een extraatje dat het kan. de situatie waarin jij zit lijkt mij heel erg moeilijk en beknellend. maar je kunt het! zet door en je komt van de schulden af!

      Verwijderen
    2. dat is een mooi gezegde ik hoop dat je er kracht uit haalt om door te gaan! stapje voor stapje en je komt er wel!

      gelukkig zijn wij in de luxe positie dat het vrijwillig zuinig aan zijn is. en dat als we eens een keer gek willen doen of behoefte hebben aan een extraatje dat het kan. de situatie waarin jij zit lijkt mij heel erg moeilijk en beknellend. maar je kunt het! zet door en je komt van de schulden af!

      Verwijderen
  2. Ik ben altijd zuinig geweest en behalve in mijn pubertijd heb ik nooit onnodig geld uitgegeven. Ik ontzeg me ook niet echt iets, mijn eisen zijn niet zo groot!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. het lijkt mij heerlijk als alles zo vanzelfsprekend is. Waar ik vooral tegen aanloop is niet zo zeer zuinig zijn voor mezelf maar meer voor een ander. ik geef veel makkelijker geld uit als ik iets koop voor iemand anders dan wanneer ik zelf iets nodig heb. voorbeeldje. vorig jaar schreef ik over mijn badpak wat aan vervanging toe was, je raad het al... dat bakpak is er nog steeds niet.

      Verwijderen