zaterdag 27 augustus 2016

Regenton

Bij een nieuwe tuin met plantjes hoort ook een nieuw huishoudelijke taak, namelijk de plantjes water geven. Bij het aanleggen van de tuin hebben wij hier al goed overnagedacht. We wilde namelijk een regentonplaatsen maar waar laat je dat grote ding? Op een manier dat het bij de tuin past en niet een sta in de weg is.

De plek waar ik de regenton wilde hebben was al snel duidelijk namelijk in de hoek bij de regenpijp wel zo makkelijk voor het aansluiten.  De regenpijp is bij ons naast de voordeur en omdat we vanuit de bouw van de woning een soort opstap hebben bij de voordeur zou de regenton hier nooit geplaatst kunnen worden. Samen met de tuinman was ik wat aan het brainstormen en besloot hij dat het een groot plateau moest worden bij de voordeur zodat de regenton op de opstap paste. Daarmee was ook gelijk de keus voor ons gemaakt of we de opstap zouden laten wegbreken of betegelen. Dat is dus het laatste geworden.

Omdat manlief gekozen had voor een zinken regenpijp was het een uitdaging om het juiste tussen stuk te vinden om de regenton te kunnen aansluiten. Voor het geheel wil je natuurlijk ook een zink tussenstuk en geen plastic. Gelukkig vond hij die online. Na een uurtje knutselen had manlief het tussenstuk er tussen.

Om het voor mij mogelijk te maken om de planten water te geven hebben we een dompelpomp in de regenton geplaatst. Hierop kan ik heel gemakkelijk de tuinslang klikken en de planten water geven. Geen gesjouw met emmers of gieters met water.

Wat ons opvalt is dat de bakken waar de planten in staan erg warm worden. Wij hebben gekozen voor een donkere steen en hierdoor verdampt het water in de bakken erg snel! De stenen van de bakken worden echt kokend heet. Mocht je ooit zelf voor de keuze staan welke kleur bakken je laat of gaat metselen houd hier dus rekening mee. Opzich is het geen probleem maar de planten hebben wel extra water nodig. Dat is iets waar ik me best op heb verkeken. Wij kunnen ongeveer 3x de planten water geven en dan is onze regenton al leeg.

Al met al ben ik super blij met onze tuin.

1 opmerking:

  1. Sinds wij een dakterras hebben aangelegd hebben we wel planten maar geen waterton.Dat werd ons afgeraden ivm het gewicht. Als we ooit een huis hebben komt die er zeker wel.

    BeantwoordenVerwijderen