zondag 15 september 2013

Besparen op. Vaste lasten


Besparen op vaste lasten, als je op je vaste lasten bespaard komt de besparing steeds terug.  Bijvoorbeeld maandelijks of jaarlijks. Omdat wij vonden dat onze vaste lasten best hoog waren hebben we ze stuk voor stuk bekeken. Kunnen er dingen weg? En zijn er dingen waar we niet zonder willen en hebben we er dan dat bedrag ook voor over. Zelf had ik twee abonnementen op tijdschriften. Het waren proef abonnementen en kosten ons 25 euro per jaar per tijdschrift. Ik had ze al een keer verlengd wel weer met een leuke actie maar toch ik besloot om hem deze keer niet te verlengen en als ik dan een tijdschrift graag wil lezen ze mee te nemen met de boodschappen. Echter elke keer als ik nu een tijdschrift mee wil nemen met het boodschappen doen en ik het prijsje zie denk ik laat maar! Ik vind 4,75 euro toch echt te veel. Via het abonnement betaalde ik niet eens De helft per boekje. Al met al een besparing van 50 euro per jaar, het begin is er. We hadden een contract lopen met een riool ontstop bedrijf, die we redelijk wat keer hebben laten langskomen in het begin dat we hier kwamen wonen, inmiddels was het bedrijf al bijna een jaar niet geweest en was het probleem van verstoppingen zo goed als opgelost. Tijd om op te zeggen dus dat hebben we gedaan en dat is op jaarbasis weer een besparing van 120 euro. Door het afgeloste bedrag op onze hypotheek besparen we ook op de hypotheekrente goed voor 35 euro per maand. Wat dus 420! Euro is per jaar. Beide hebben we een mobiel, manlief heeft een hypermodern telefoon voor mij hoeft dat niet, ik heb een los toestel en abonnement van 15 euro per maand. Eigenlijk veel te veel geld voor mij omdat ik er eigenlijk nauwelijks gebruik van maak. We kwamen tot de conclusie dat ik mijn mobiel de laatste keer gebruikt heb dat de kinderen in het ziekenhuis lagen en dat was in april! Maanden terug dus zonde van het geld. Ik ga dan ook over op Een prepaid kaartje op het moment dat het nodig is dat ik wel kan bellen ook dat abonnement hebben we dus opgezegd. Weer een besparing van 15 euro per maand en 180 euro per jaar. Wat de kosten zullen zijn van prepaid bellen heb ik echt geen idee zolang er geen gekke dingen gebeuren zo als kinderen in het ziekenhuis denk ik dat de kosten 0 zullen zijn. Manlief die behoud zijn dure ab want hij en zijn mobiel zijn onafscheidelijk. Misschien als hij over 1,5 jaar afloopt dat we een andere keuze daarin maken. Toen kwam de rekening van de bibliotheek heel even heb ik getwijfeld maar ik heb hem toch maar weer betaald, en ik kan dus weer een jaar naar hartelust boeken lenen, ook kwam ik er achter dat ik de tijdschriften die ik las ook bij de bibliotheek kan lenen, dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan maar wie weet wel iets voor de toekomst. de auto. Nee die gaat echt niet weg! De vrijheid die het geeft en vooral het gemak daar willen we niet op besparen. Dan de kosten van gas licht en water. We hebben het afgelopen jaar minder verbruikt dan voorgaande jaren maar wat we terug gaan krijgen? Dat merken we pas in Maart en laten ons dan graag verrassen. Onze verzekeringen daar kunnen we zeker nog op besparen. Ik heb inmiddels een hoop vergeleken maar we zijn er nog niet helemaal over uit. De varieert van 15-20 euro per maand wat we daarop kunnen besparen. Maar dat is nog niet omgezet en tel ik dus ook nog niet mee. Waar we verder nog meer op kunnen besparen is ons alles in 1 abonnement dat we hebben voor telefoon, televisie en internet, we hebben twee maanden ons pakket omlaag gedaan en toen besloten dat het voor ons niet werkt en hem weer verhoogd. Als het zou moeten zouden we die als eerste weer omlaag doen maar voor nu dus een luxe waar we voor kiezen. Wat ook als een luxe voelt dat we kunnen kiezen of we ergens wel of niet op willen bezuinigen. Nog even op een rijtje wat we nu al per jaar besparen. 

50   euro        tijdschriften
120 euro        Ontstopbedrijf 
180 euro.       Mobiel
420 euro        Hypotheek rente 

Totaal 















2 opmerkingen:

  1. Heb je blog pas ontdekt en helemaal gelezen. Je moet gewoon doorzetten en niet wakker liggen van de € 40.000,-- maar ze opnemen in je lijst met vaste lasten. Daarnaast natuurlijk al wat kan versneld aflossen. Je moet ook bedenken dat de huizenprijzen behoorlijk zijn gezakt. Wij zijn ook aan het kijken naar een andere woning door omstandigheden en wij zijn ook niet blij omdat we in dit huis alles hebben vernieuwd en niet van plan waren om weg te gaan. We zijn er echter achter gekomen, ook door gezondheidsklachten, dat je altijd voor jezelf en je gezondheid moet kiezen. Alleen dat kan je gelukkiger maken. Buren heb je niet altijd in de hand en je kunt waarschijnlijk ook niet in een hutje op de hei gaan zitten. Een advies wat wij nu ter harte nemen is ga in een iets jongere wijk zitten. Als een wijk ouder dan 25 jaar is trekt hij ander publiek omdat de huizen goedkoper worden. Ik weet niet of het waar is maar wij nemen dat advies ter harte.

    Tonny

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En o ja, jullie zijn echt heel goed bezig dus jullie gaan echt niet over een nacht ijs met de beslissing een ander huis te kopen. Wat wij ook momenteel doen is een lijst maken met huizen die ons voorkeur hebben en deze huizen blijven volgen. Dan is het minder eng als je huis plotseling toch wordt verkocht. Dus dat levert ook minder stress op. Succes met alles.

    Tonny

    BeantwoordenVerwijderen